fbpx
Utrecht
06 39 35 1662
contact@meriamverhoef.nl

Tips voor een positieve spiraal

Tips voor een positieve spiraal

meriamverhoef, meriam verhoef, coaching, training, positief, positiviteit, NLP, mindset, dankbaar, dankbaarheid, positieve spiraal

Vandaag begon mijn dag minder lekker. Ik kreeg een zakelijk teleurstellend bericht, ik kreeg een mail van een potentiële coachklant die voor een andere coach had gekozen en merkte dat er een deken van somberheid over me neerdaalde.

Eerst maar even een stukje hardlopen. Dat hielp. Het was prachtig weer met een opkomende zon verdwenen m’n sombere gedachten als snel uit m’n hoofd.

Toen ik terug kwam overviel me het sombere gevoel weer snel. 5 minuten later ging de telefoon. Iemand wilde me inhuren voor een ochtend workshop voor medewerkers van een school die wel een ochtendje bewustwording en vertraging kunnen gebruiken.

Direct was mijn sombere stemming weg en kreeg ik vleugels. Met deze positieve stemming ging ik op pad. Mooi wat er dan gebeurt. Steeds komt er iets moois op m’n pad. Een toevallige ontmoeting met een oude vriendin, een enthousiaste reactie op een vraag, iemand die iets voor me wil doen.

Deze omslag in mijn humeur werd bewerkstelligd door een telefoontje maar je kan hier ook zelf invloed op uitoefenen. Want eigenlijk veranderde er niet zoveel in de situatie waar ik in zat, alleen mijn stemming en mijn denken over de situatie veranderde. Ik kon de dingen weer positiever zien. Meer in verbinding zijn met m’n kracht en geloven in mezelf. Dat straalde ik uit en dan komt er van alles op m’n pad wat deze positieve stemming versterkt.

6 tips om in een positieve spiraal te komen

1. Doe iets voor een ander.

En dat kan iets kleins zijn als een glimlach of een complimentje geven. Je kan zeggen dat wat je aandacht geeft groeit en bloeit. Dus als je iemand jouw oprechte aandacht geeft voelt die persoon zich fijn meriamverhoef, meriam verhoef, coaching, training, positief, positiviteit, NLP, mindset, dankbaar, dankbaarheid, positieve spiraalen die glimlach laat jou weer bloeien. En als je op de werkvloer complimentjes geeft verhoogt dat de collegialiteit en daarmee het werkplezier.

2. Vraag iets aan een ander.

Je zal verbaasd zijn over hoe graag mensen je willen helpen. Ga maar na, als iemand aan jou hulp komt vragen, dan doe je dat meestal ook graag toch? En vaak krijg je nog meer hulp dan waar je om vraagt.

3. Ga bewegen.

Hardlopen, fietsen, wat dan ook voor jou prettig voelt. Lichaamsbeweging verhoogt het gehalte aan dopamine, waardoor het humeur en het gevoel van welbehagen verbeteren en het aandachtssysteem wordt aangezwengeld. Daarnaast verhoog je het gehalte aan serotonine, dat belangrijk is voor humeur, impulscontrole en zelfvertrouwen.

4. Wees dankbaar.

Dagelijks bewust zijn van waar je normaal zo maar langs leeft maakt je bewust van alle kleine wondertjes die iedere dag op jouw pad komen. Al is het maar het warme water wat zo maar uit de kraan stroomt, en het bord eten en het dak boven je hoofd. En ook die mooie ontmoeting, die ene glimlach, de bus die op tijd reed.

5. Leef bewust.

Sta af en toe eens stil. Kijk om je heen. Richt je aandacht naar binnen. Daar gebeurt het. Daar is waar jij de stilte en de rust kan vinden die jou in de gewenste stemming brengt. In het oog van de orkaan is het stil. Als je in een negatieve flow zit, vraag je dan eens af waar dat negatieve gevoel vandaan komt. Is het wel van jou of wordt je beïnvloed dor je omgeving?

6. Wees nieuwsgierig.

Blijf je ontwikkelen. Kijk eens door de ogen van een kind en laat je verwonderen. Stap uit de gebaande paden en doe iets wat je nog nooit gedaan hebt. Dat zorgt er niet alleen voor dat je wellicht hele leuke nieuwe ervaringen gaat hebben maar ook dat je eens uit je routine stapt.

Elke dag hetzelfde patroon? In de file naar je werk? Zelfde collega’s om je heen? Vergaderen, bellen, e-mails beantwoorden? In een overvolle trein terug naar huis? Weer pasta op dinsdag? Tennis op woensdag? Daarna nog even voor de tv en dan naar bed? Geef jezelf wat inspiratie en doe af en toe iets nieuws.

Neem iedere dag 1 of 2 van deze tips mee in je dag en kijk maar eens wat er gebeurt.

Facebooktwitterlinkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *